dinsdag 31 maart 2015

Pasen/Lente : Recyclen van een cacao doos, plastic eieren en een eierdoos.

Leuk jullie reacties op mijn artikel in de nieuwe Card & Scrap, heel erg bedankt allemaal!
De laatste weken was ik o.a bezig met het opzetten van een nieuw project op school.
Daarvoor moesten werkbladen zelf gemaakt worden omdat ik over het thema film/foto op kleuterniveau vrij weinig bestaande dingen kon vinden. Ook hebben we nog net voor het slechte weer ons jaarlijkse schoolkamp gehad. Het was dankzij de hulp van vele ouders een gezellige super geslaagde dag!
Tussendoor heb ik aan het aanrecht staan knutselen en plakken voor Pasen/lente.
Mijn kinderen hadden weer een cacao doos leeg dus die heb ik eerst eens onder handen genomen.
Dit is het resultaat geworden:


De oorspronkelijk vrij gele doos heb ik eerst wit gemaakt met gesso en daarna beplakt met oude bladzijden uit een Frans woordenboek.



Het moeilijkst waren de plastic delen, die heb ik na de laag gesso ook gelakt met witte acrylverf en daar over heen een laagje huid kleurige acrylverf.
Toen de laag vintage woordenboek papier gedroogd was heb ik er een mooie servet op gelijmd met modge podge. Het boekpapier er onder kun je er dan nog mooi door heen zien schijnen.


Voor de derde laag heb ik wat witte gesso gemengd met schelpenzand en dat hier en daar er op geverfd.
Het geeft een mooie structuur. Op de achterkant van de doos kun je dat beter zien evenals bij de vlinder.



Ook het deksel aan de binnenkant is op deze manier bewerkt.


Daarna heb ik bolletjes lint aan de bovenrand en wat kant aan de onderkant rond de doos gelijmd.



Boven op het deksel zit een zelfgemaakte bloem.


De onderste laag van de bloem is gemaakt met brede kant. Daar boven op twee prima marketing bloemen bewerkt met gesso en zand, ik had ze gekregen van Nancy. Daarna een laagje zilver kleurige eye-lash wol. Daar weer bovenop een kleine kanten doily die ik geknipt heb uit een rommelmarkt kleedje. De papieren roos helemaal bovenop was iets te fel van kleur dus die heb ik nog bespoten met Glimmer mist Olive vine.
Zo ziet de bloem er uit in het zonnetje dat gisteren even tussen de stormbuien door scheen...


Weken lang heeft er dus modge podge, papier, verf etc. in het hoekje op het keukenblad gestaan.
Tussendoor bleef ik lekker bezig....tja rommelig maar als het er ligt ga ik tenminste door...haha
Zo heb ik ook nog 10 plastic eieren en een eierdoos beschilderd en beplakt met o.a. woordenboek papier.


Alle eieren kregen eerst een laagje gesso, daarna een laagje witte acrylverf of boekpapier.
Op tissue papier heb ik diverse afbeeldingen gestempeld met stempels van Eline en Crafty Secrets en Stazon inkt.
De afbeeldingen en teksten heb ik voorzichtig uitgescheurd en op de boek papier eieren geplakt met modpodge.





Ook heb ik een paar eieren bewerkt met witte structuurpasta (muurvuller van Action) en ze daarna voorzien van een randje oud muziekpapier en een papieren roosje.


Een paar eieren heb ik, toen de witte structuurpasta droog was, voorzien van een laagje home deco verf kleur powder roze van Action. Ik heb er toen de verf nog nat was meteen Diamond dust glitters overheen gestrooid. Tenslotte wat verschillende roosjes erop gelijmd en zo had ik weer een andere variant. Jammer dat je de mooie glitters niet goed ziet  op de foto.


Servetten zijn er in zoveel mooie uitvoeringen. Dit ei is bewerkt met een laagje servetten.


Leuk om te doen het veranderen van die lelijke plastic eieren.



Ik hou van het veranderen en recyclen dus...waarom ook niet meteen een eierdoos aanpakken.....
De hele eierdoos heb ik eerst wit geschilderd met gesso,  daarna de bovenkant met een laag witte acrylverf gemengd met schelpenzand. De structuur kun je hier mooi zien:


De onderkant van de doos heb ik helemaal beplakt met oud woordenboekpapier en dat ook hier en daar weer voorzien van een laagje gesso met schelpenzand.


Op de bovenkant een ondergrond gemaakt met woordenboek papier en daar over weer servet.
Daar bovenop natuurlijk een vogel met nestje en bloemetjes.


De grote bloem bestaat uit diverse laagjes, ook weer een laagje eyelash draad. De bloem is ook weer bespoten met Glimmer mist olive vine. Pareltjes als eitjes. Het vogeltje wat wit gemaakt komt van Kruidvat. De kleine roze bloem gemaakt van eierdoos karton is ook weer geverfd met home deco verf powder rose van action en de kleinste bloem is met een Marianne stans gemaakt van het woordenboek papier. Alles een beetje af gewerkt met gesso gemixt met schelpenzand.


Door de openingen van de doos heb ik een paper twine geregen, dat overal een beetje vast gelijmd en gestrikt aan de voorkant.
Zo ziet de hele eierdoos er nu uit:


In de eierdoos kunnen de bewerkte eieren maar in het deksel kun je ook nog wat kwijt.
Eerst heb ik daar een strookje mooi passend dessin papier van Action in gelijmd. Daar op een elastisch stuk kant, zijden bloemen en veertjes.


Achter het kant kun je van alles stoppen. Ik heb er met de Tim Holz stans 4 kleine tags voor gemaakt.
1 kant van de tag is dessin papier, de andere kant speculaaskarton.
4 vintage paas-lente plaatjes geprint. Alle onderdelen aan de randjes bewerkt met gesso en in elkaar gezet. Aan iedere tag een roze/wit draadje gestrikt.
Zo passen ze mooi in het deksel:



Nog even de tags bij elkaar:


Heb je nog tijd en zin in een muziekje met foto's bekijk dan dit filmpje van deze creaties op mijn youtube kanaal :


Dit zijn nog een paar foto's van de twee dozen bij elkaar:



Met deze creatie(s) wil ik graag mee doen met de volgende challenges:
We love vintage challenge blog challenge 44 Lente/Pasen ( klik hier)
The shabby Tea Room week 248 "Beautiful Blooms" ( klik hier)
Scrapping4funChallenges Challenge 38 Spring or Easter (klik hier)
De Egel challenge 3 Maart mijn tweede inzending thema Dieren (klik hier)
Dutch card lovers challenge 231 Paascreatie ( klik hier)
KIC Challenge 56 Lente! (klik hier)

Tenslotte geef ik jullie de leuke paas/lente plaatjes die op de tags staan cadeau:






Alvast bedankt voor jullie reacties, het kost je veel tijd en dat waardeer ik!
Voor iedereen een fijne week en hele gezellige Paasdagen!














33 opmerkingen:

  1. Maia, gauw linken bij de Egel, want ik zie hem niet staan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je weer creatief geweest, Maia. Mooi hoor!

    Ik wens je alvast een heel fijn paasweekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En nu even normaal reageren:
    ik vind het weer wonderbaarlijk! Hoe doe je het toch? Ik kijk mijn ogen weer uit. En moest ook even glimlachen om je gesso met schelpenzand onder de vogel...hoe toepasselijk! Verderop lees ik dat je lekker aan het kliederen bent geweest met schelpenzand overal, maar dat eerste is toch wel heel grappig. De cacao bus en de eieren en de eierdoos, ze zijn allemaal even prachtig. Die zelfgemaakt bloem met de doily eronder. Een plaatje!
    Lieve groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog aan jou gedacht toen ik afgelopen weekend bij de creabeurs in Venray was. Ik zag zulke mooie creaties ( maar toch niet zo mooi als die van jou, haha). De nesquick doos is geweldig. Leuk ook dat je beschrijft hoe je het doet. Waarmee plak je de bladzijden uit het Franse boek vast? Alles met mod podge? En krijg je dat ook gewoon bij action? Ben een leek op dat gebied, haha! De eitjes zijn ook enorm leuk geworden! Liefs carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie techniek en prachtige paaseieren met gave tags! Super Maia xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi hoi

    Maia wat heb je weer een super post geplaatst. Ik kijk mijn ogen uit. wat GEWELDIG GOED. Ja waar zal ik beginnen er is zoveel te zien in je post . ik vind het allemaal stuk voor stuk top.
    Groetjes aan Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sprakeloos mooi...:-)!!!
    Leuk dat je meedoet met onze challenge.
    Dank voor je inzending.

    Creatieve groetjes, Gaby DT KIC

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OH my goodness, this is absolutely darling! Thanks for sharing your talent with us at Scrappind4Fun Challenges. Hope to see you again soon!! HUGS!
    Ann DT

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een gaaf project Maia, heb weer genioten van je duidelijke uitleg en eindresultaat, bedankt voor het meedoen bij WLVC. gr Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zowww jij bent lekker creatief geweest zeg heel gaaf allemaal en zo mooi en duidelijk beschreven ook.

    Groetjes Lean en al vast fijne dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauwwww.....wat is het weer een feestje hier....Genieten hoor, wat heb je er weer een werk van gemaakt en wat is alles prachtig geworden. Complimenten! Dankjewel voor je deelname bij WLVC en succes.
    xxx Plony

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo, wat een mooie creatie je van een cacao doos kan maken. Zo te zien ben je lekker aan het freubelen geweest.
    groetjes Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor jou post moet je ook altijd even rustig gaan zitten, er is zoveel te beleven!
    Het Magazine heb ik ook maar even gekocht van Cards &Scrap....kan ik je foto even goed in me op nemen, hihi.
    Ik ben ook nog steeds zo blij met je naamhanger die je voor mij hebt gemaakt! en hangt te pronken hoor!
    En ja die muur vuller is gaaf spul hè! dat gekledder houden wij wel van, hihi. En knap met de plastic verpakking, dat alles blijft zitten! Ik heb weer veel tips van je gehad! Je eierdoos is weer helemaal geweldig! en ik geniet hier weer voor tien! Dankjewel voor je plaatjes ennuh je filmpje ga ik zeker op mijn gemak bekijken! Succes met de Challenges je verdien een winnaars plek!
    Liefs van Gerie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterend hoor en wat heb je alles weer duidelijk uitgelegd! Het eindresultaat is bijzonder mooi na al het werk en de tijd die je erin gestoken hebt!

    Groetjes Richtje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, wat een werk! Prachtig hoor! Bedankt voor het meedoen met de DCL.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een pracht van een creatie weer Maia ... heel leuk hoe je van een cacaodoos tot zo'n schitterend resultaat komt ... Prachtige uitleg ook. Het is hier telkens genieten hoor !
    Groetjes, Odette.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wauw wat veel werk en prachtig zeg.
    een gezellig post met leuke foto,s en plaatjes en je eierdoos is gaaf.
    nu ga ik eerst even naar je filmpje kijken en ik wens je alvast super fijne dagen en liefs van Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat prachtig! En wat een mooie techniek!
    Leuk dat je meedoet aan onze challenge!
    Lieve groet Brenda DT KIC

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooi gedaan
    bedankt dat je meedoet met de challenge bij KIC
    Liefs en Creatiefs
    Cinderella
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Both are wonderful upcycles! Quite stunning and beautiful. Thanks for joining us at Scrapping4fun
    Tina dt

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Maia,
    Heb weer vol bewondering naar al dat moois zitten kijken, wat heb je prachtige creaties gemaakt..
    Knap hoe je van zo'n lellijke cacadoos zoiets moois kunt maken en ook de eieren zijn beeldschoon geworden..mijn complimenten..
    Wens je hele fijne paasdagen,
    liefs Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow Maia dit is weer Genieten met een hoofdletter....ik zou er bijna een doos cacaopoeder voor gaan kopen...práchtig effect al die laagjes over elkaar. Je eieren zijn ook al zo mooi, ik ben zelf ook nog bezig want eieren mogen de hele maand april en mei van mij...hihi. Gaaf ook zoals je de eierdoos bewerkt hebt tot en met de tags aan de binnenkant...wauwww.
    Fijne paasdagen vast, lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Meid, wat ben je weer heerlijk aan de freubel geweest! En alles even mooi en prachtig. Geweldig hoe je die doos hebt omgetoverd tot een beeldschoon kunstwerk, je eieren zien er fantastisch uit en ook je eierdoos is een echte blikvanger, laat de Pasen maar beginnen, de juiste sfeer heb jij al gemaakt! Geniet van je vrije dagen, liefs, Ira
    ♥Ira’s Crea Corner♥

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Sjonge jonge, wat ben jij weer bezig geweest, ' t ziet er weer prachtig uit, wat een fantasie en zo leuk al dat
    hergebruik!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een schitterende creaties heb je weer gemaakt...heb genoten van al het mooist en uitleg:-)

    Fijne Paasdagen.

    Groetjes,Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gorgeous creations
    Thank you for your entry at Scrapping4funChallenges.
    Rachelle DT
    http://scrapping4funchallenges.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Geweldig zoals je de cacao doos hebt "omgetoverd" tot een prachtige doos .Onherkenbaar veranderd. Ook de doos met eieren is erg mooi geworden. Bedankt voor de uitleg en ook voor de vintage plaatjes.
    Groetjes, Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuke paascreatie! Bedankt voor je deelname aan DCL.
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wauw, geweldig wat je ervan gemaakt hebt. En wat een werk. Een prachtige creatie. :)
    Leuk dat je meedoet met de DCL.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wow kijk mijn ogen uit zeg het een nog mooier dan het andere, gaaf, gaaf hoor en zoveel prachtige details. Fijn dat je meedoet bij DCL.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een kunstwerkjes staan hier!! super. Gezellig dat je meedoet met de challenge bij KIC. Succes.
    groetjes Ine
    http://creaine-challenges.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  32. ooo wat leuk!! wat jammer dat pasen al voorbij is!!!echt super!

    BeantwoordenVerwijderen